Nieuws
Het bijzondere werk van ISK Nissewaard

Een nieuwe wereld opent zich: het bijzondere werk van ISK Nissewaard

Op ISK Nissewaard krijgen nieuwkomers van 12 tot 18 jaar de kans om hun plek te vinden in het Nederlandse onderwijs én in de samenleving. We bieden intensief taalonderwijs, bouwen aan zelfvertrouwen en helpen leerlingen om hun talenten te ontdekken. Of ze nu net zijn aangekomen in Nederland, al een schoolcarrière achter de rug hebben in hun land van herkomst of nog nooit eerder onderwijs hebben gevolgd – bij ons begint voor ieder kind een nieuwe start.

Specialistische begeleiding voor analfabetische nieuwkomers

Een belangrijk en bijzonder onderdeel van ons werk is de begeleiding van leerlingen die analfabeet of anders-analfabeet zijn. Sara Bergenhenegouwen, teamleider ISK Nissewaard: “Deze jongeren kunnen vaak nog niet lezen en schrijven in hun eigen taal of zijn afkomstig uit landen waar een ander schrift wordt gebruikt.”

Voor hen begint alles letterlijk bij het begin: leren luisteren, spreken, lezen en schrijven in het Nederlands, maar ook hoe het is om naar school te gaan in Nederland. Met veel structuur, een veilige leeromgeving en maatwerkonderwijs begeleiden we hen stap voor stap naar zelfstandigheid en een kansrijke toekomst.

ISK Nissewaard is de enige school in de regio die gespecialiseerd is in het lesgeven aan deze specifieke groep. Dat maakt ons werk bijzonder én noodzakelijk.

Onderwijs dat letterlijk bij het begin begint

We starten bij de basis. Analfabete leerlingen van ISK Nissewaard leren wij niet alleen een nieuwe taal, maar we starten met het leren van fijne motoriek, hoe je een pen vasthoudt, hoe letters eruitzien en klinken. Daarbij gebruiken we klankonderwijs met ondersteunende gebaren: een visuele en motorische ondersteuning die taal toegankelijk maakt. Stap voor stap bouwen we aan lees-, maar bijvoorbeeld ook aan rekenvaardigheid.

Tegelijkertijd bereiden we ze voor op deelname aan ons schoolsysteem. “Veel van onze leerlingen weten simpelweg niet hoe een schooldag eruitziet, wat er van hen verwacht wordt en hoe het schoolsysteem werkt. Dit leren ze bij ons, van wat neem je allemaal mee naar school, op welke plek zit je aan jouw tafel, tot wat structuur betekent, hoe je samenwerkt en doelen stelt”, aldus Meike Aalbersberg, nt2-docent gespecialiseerd in Alfabetisering .

In de lessen werken onze docenten met heel veel structuur, een duidelijk programma en doelen voor elke les. Hierbij werken we met het VUT-model: vooruitkijken, uitvoeren en terugblikken. Zo krijgen leerlingen grip op hun dag én hun ontwikkeling.

Een stevige basis voor de toekomst

Zodra de basis is gelegd, stromen onze leerlingen door naar een vervolgtraject binnen de ISK, gericht op taalontwikkeling en voorbereiding op vervolgonderwijs of werk. Zo bouwen we stap voor stap aan hun plek in de maatschappij. Meike Aalbersberg: “Wij bieden deze leerlingen een veilige haven om in te starten, waarbij we ze een sterke basis meegeven voor de rest van hun ontwikkeling.”

Sara Bergenhenegouwen vertelt: “Bij ISK Nissewaard werken we vanuit een heldere missie: we begeleiden nieuwkomers naar een sterke start in het Nederlandse onderwijs en de samenleving. Dat doen we met maatwerkonderwijs in taal, burgerschap en loopbaanoriëntatie — in een veilige leeromgeving waar leerlingen zich welkom voelen en kunnen groeien.”

Wij geloven in kansen, samenwerking en veerkracht. En we zien elke dag hoe die drie woorden veranderen in daden, vooruitgang en toekomstperspectief.